Lekker eten: Tofu Saté

tofusate

Ik heb wat tofu gegeten in mijn leven. Mijn eerste ervaring met tofu was alleen niet echt prettig. Ik kende het niet en het was een smerige, smaakloze spons die ik nauwelijks doorgeslikt kreeg. Ai. Ik heb vervolgens tijden geen tofu meer gegeten maar uiteindelijk ging ik er zelf mee experimenteren. Deze tofu saté is echt ongelofelijk lekker en ik eet het dan ook regelmatig.

Tofu Saté
Voor 8 stokjes

– 1 blok tofu
– Ketjap Manis
– Sambal (naar smaak)
– 1 rode ui, heel fijn gesnipperd
– 3 tenen knoflook, geperst/fijn gesneden
– zout
– 1tl Djahe (gemalen gemberwortel)
– 1tl koenjit (gemalen kurkuma)
– zonnebloemolie
– 3/4 pot pindakaas
– 8 satéstokjes in water geweekt

1. Door al het vocht uit de tofu te persen en hem daarna te marineren kun je het lekker knapperig krijgen. Haal de tofu uit verpakking, wikkel in een handdoek en zet er een zware pan op. Ik laat het vaak een uurtje zo staan.
2. Maak een marinade van een flinke scheut Ketjap Manis, sambal (zelf bepalen hoe pittig je het hebben wilt), de knoflook, fijn gesnipperde ui, djahe, koenjit en wat zout. Roer goed door elkaar.
3. Pak de tofu erbij en snijd hem in gelijke blokjes, je kan zelf bepalen hoe groot je het wilt hebben. Ik heb het vrij grof gehouden.
4. Meng de tofu met de marinade, dek af en zet in de koelkast. Laat minimaal 1 uur marineren.
5. Haal na 1 uur de tofu uit de koelkast, pak de geweekte satéstokjes erbij en rijg zoveel tofu aan een stokje als je zelf wilt.
6. Verhit wat zonnebloemolie in een koekenpan, laat goed warm worden en bak de tofu saté mooi knapperig.

Pindasaus1. Schep 4 eetlepels van de marinade in een steelpannetje.
2. Voeg 3/4 pot pindakaas toe.
3. Schenk er een beetje water bij en zet op laag vuur.
4. Roer door tot je een mooie pindasaus hebt.

2 thoughts on “Lekker eten: Tofu Saté

Leave a Reply

