DIY: Budget Inloopkast

Ik moet toegeven dat ik al tijden droom van een inloopkast, ik was niet het meisje dat er net zo eentje wilde als Carrie van SatC, maar een inloopkast wilde ik maar wat graag. Nu heb ik het geluk dat ik een leuk eigen huisje heb, helaas kwam ik bergruimte te kort, mede doordat ik altijd moeite had met dingen wegdoen (nee, ik ben geen hoarder haha). Ik had een aantal verhuisdozen vol met dingen van ‘vroeger’ – perioden waarin het niet goed ging heb ik tot in detail opgeschreven in dagboeken, alles moest ik altijd kwijt in die dingen. Daardoor was het een nogal negatieve bedoeling in die dagboeken.

Vorige week heb ik met behulp van mijn vriend mijn hele berging (die overigens gewoon bereikbaar is via mijn gang) leeggehaald en uitgezocht. Ik kwam leuke dingen tegen (oude post van penvriendinnetjes, een laserlampje voor de kat, foto’s die ik me niet meer kon herinneren, etc.)  maar er waren ook veel negatieve dingen. In het kader van; be positive ben ik alle oude dingen gaan uitzoeken en alle leuke dingen uit het verleden bewaar ik en alle minder leuke dingen zijn weggegooid. Ineens had ik een hele kamer erbij, wat moest daar nu toch mee gebeuren?

Zo zag het kamertje eruit voordat ik aan de slag ging

Het Plan

Het begon met een vaag plan; “Lief, ik kan er wel een inloopkast van maken, dan heb ik wat meer plek voor kleding en dan kan dat idiote kledingrek mijn kamer uit” – mijn lief zei dat als ik dat graag wilde dat het dan zou gebeuren. Na vele plaatjes gekeken te hebben op internet wist ik heel goed wat ik niet wilde. Ik wilde niet zo’n toonzaal, gewoon een praktische plek voor het opbergen van mijn kleding, accessoires, schoenen en sieraden.

Dingen waar je aan moet denken; welke kleur wil je de muren hebben, moet er een vloer gelegd worden, wat voor een ophangsysteem wil ik en hoe ga ik de tijd indelen? Als je net zo bent als ik dan ga je goed research doen en alles opschrijven. Ga naar bouwmarkten op zoek naar de perfecte kleur voor op je muur of ga lekker naar de Ikea om inspiratie op te doen. Inspiratie is bij deze stap het belangrijkste.

De Begroting

Als je een inloopkast wil gaan maken dan moet je weten wat je te besteden hebt. Je kan het zo duur maken als je zelf wil. Ik hou ervan dingen budget te doen, dus ook deze inloopkast. Hoe minder geld ik aan de inrichting uitgeef, hoe meer ik uiteindelijk over kan houden om kleding voor te kopen.

Ga je oriënteren; ik ben de website van de Ikea gaan uitpluizen, heb research gedaan naar verfkosten (en kleuren!) en ben gaan kijken welke materialen ik nodig had. Vergeet niet dat je ook verfkwasten, schroeven en pluggen in je begroting moet meenemen, het zijn dingen die echt nodig zijn maar die je ook makkelijk vergeet.

Aan het schilderen

Het Uitwerken

Zorg dat je kamer goed leeg is, je een zeil over de vloer legt en ga aan het schilderen. Als je niet wil schilderen dan kun je dit natuurlijk achterwege laten. Regel je Lief, een vriend(in) of je vader/opa en laat ze je goed helpen. Dingen als schilderen zijn echt heel goed alleen te doen, zet een muziekje op een gaan! Dingen ophangen is alleen een stuk lastiger om alleen te doen en je hebt er toch wel twee paar handen voor nodig. Werk in een logische volgorde, begin bijvoorbeeld met het plafond witten, daarna de muren en vervolgens kun je beginnen met de inrichting.

Wat ik heb gedaan

Mijn kamer stond leeg en toen ben ik gaan bedenken welke kleuren ik op de muur wilde, ik ben gegaan voor de Gamma kleurID Amethyst, een mooie paarse kleur. Een inloopkast moet voor mij toch enigszins donker zijn, met goede verlichting erin. Het plafond was niet al te lang daarvoor al eens gewit, dus daar heb ik geen aandacht aan geschonken. Ik heb de muur voorzien van twee lagen van de verf, dat heb ik helemaal laten drogen en daarna ben ik op zoek gegaan naar een systeem om schoenen te organiseren.

946807_10152812204020405_2138474244_n

De plankjes hangen!

Ik had een mooi systeem gezien bij de Ikea, planken voor €4,- per stuk en dan mooie steunen erbij, die waren helaas ook €4,- per stuk en aangezien ik 4 planken wilde moest ik dus 8 steunen hebben, €32,- voor enkel de steunen voor de planken was me toch iets te gek, dus op naar de Praxis. Daar kocht ik een plank van 2,5 meter en die heb ik in stukken van 82cm laten zagen. Op zoek naar een systeem om het op te hangen liep ik er weer tegenaan dat het wel erg prijzig was, een andere optie dan; witte rails op de muur en daarin steunen. Ik was in totaal €27,- kwijt voor de planken en het ophangen, dat is wel even wat anders dan de prijs die ik bij de Ikea kwijt zou zijn.

Een spiegel mag echt niet ontbreken, let maar niet op de klus rommel 😉

Bij de Ikea vond ik de perfecte kledingstangen om op te hangen en het mooie? Je kan de lengte zelf bepalen (tussen de 60 en 90 centimeter) en ze kosten maar €3,99 per stuk. Een koopje! Ik heb er 4 gekocht, dat is in elk geval voorlopig genoeg. Ik wilde ook een grote spiegel in de kamer hebben, helaas zijn grote spiegels nogal prijzig, de spiegels van de Ikea zijn 30x30cm en er zitten er 4 in een verpakking, voor €9,99 kun je dus een grote spiegel ‘maken’ – zorg wel dat het waterpas hangt.

en het eindresultaat, alle kleding hangt er nu in. Er komt alleen nog een andere lamp te hangen en een sieraden opberger.

One thought on “DIY: Budget Inloopkast

  1. Ik wil ook een inloopkast! Maar ik moet zeggen dat ik toch wel heel graag die van Carrie zou hebben, dat isnecht een droomkast haha

Leave a Reply

